Det gjorde inntrykk for både Martine Aanensen og Josue Flores Hernandez da de ble ordinert i Misjonskirken Norge. (Foto: Ann-Christin Østerberg)
Av Ann-Christin Østerberg, journalist i misjonsnytt.no. Publisert 03.06.2026.
I helgen var det generalforsamling med Grimstad misjonskirke som vertskap. Fredag kveld ble åtte pastorer velsignet og ordinert under kveldsgudstjenesten. Martine Aanensen og Josue Flores Hernandez var to av pastorene som ble ordinert. Begge opplevde seremonien som både verdig og fin.
I gudstjenesten fredag kveld under generalforsamlingen ble åtte pastorer ordinert. Fra venstre menighetsrådgiverne Kjell Birkeland, Anne Margrethe Mandt-Anfindsen og Stein Bjørkholt, de åtte ordinantene samt generalsekretær Siri Iversen. (Foto: Ivar Glenna)
Nye pastorer er en gave
– Det er veldig flott å få stå der sammen med andre kollegaer som også har et kall til tjeneste som pastor, sier Martine.
– Det er fint å få være en del av en større gruppe som ønsker å være ledere i Misjonskirken Norge. Som kirkesamfunn trenger vi nye mennesker som ønsker å være pastorer og ta lederansvar i menighetene våre. Det er en gave for Misjonskirken Norge hver gang en ny pastor ønsker å bekrefte sitt kall til tjeneste, gjennom ordinasjon, i vår sammenheng. Derfor tror jeg dette også er en stor dag for Misjonskirken Norge.
– Ordinasjonen gir trygghet å vite at de tror på oss og heier på oss, sier Josue Flores Hernandez som fikk ny tittel etter ordinasjonen sist fredag. (Foto: Ann-Christin Østerberg)
Josue, som nå er ungdomspastor i Vågsbygd misjonskirke, deler opplevelsen.
– For min del oppleves det stort, og jeg kjenner på stor takknemlighet for tilliten jeg har fått fra Misjonskirken Norge.
Han kjenner på ansvaret, men opplever samtidig at det kan bæres med lave skuldre.
Er med å løfte tjeneste
Martine trekker også frem pastorinnsettelsen i den lokale menigheten som en viktig opplevelse: – Vi fikk besøk av menighetsrådgiver, jeg avga løfter ovenfor de menneskene jeg skal være hyrder for. Det var også en stor dag for meg.
Gjennom ordinasjonen er det fellesskapet som gir tilliten. Det gir en ytre og formell ramme som også er med på å løfte tjenesten, noe Martine mener er viktig.
Josue har fram til nå jobbet som ungdomsarbeider. Etter ordinasjonen har han tittelen ungdomspastor.
Veien til pastortjenesten
Josue kjente kallet til pastortjeneste for mange år siden. Den gangen bodde han i Mexico, hvor han også gikk på skole. Da han kom til Norge, begynte han i Randesund misjonskirke. Der hadde han en vikarstilling i barne- og familiearbeidet før han senere begynte som ungdomsarbeider i Vågsbygd misjonskirke.
Martine gikk to år på Ansgar bibelskole. I løpet av denne tiden fikk hun et sterkt møte med bibelteksten om den bortkomne sønnen. Hun ble engasjert i teologi som fag og fikk også utfordringer knyttet til formidling og ledelse.
– Jeg opplevde å få mange gode bekreftelser. Når det indre og det ytre kallet samstemmer, får jeg frimodighet til å bidra, sier hun.
Etter hvert fikk hun et konkret kall fra Arendal misjonskirke om å bli ungdomspastor der. I 2025 ble hun pastor i Misjonskirken Nesodden, og på Generalforsamlingen ble hun valgt inn som fast medlem i Predikant- og menighetsrådet i Misjonskirken Norge.
Forbønnen gjorde inntrykk, forteller Martine Aanensen (Foto: Ann-Christin Østerberg)
– Hva husker dere best fra ordinasjonen?
For Martine gjorde forbønnen inntrykk:
– Bønnen til menighetsrådgiver Stein Bjørkholt, om familiens plass i tjenesten, traff meg. At vi er et kirkesamfunn som ber for ektefelle og familie, selv om det er jeg som har pastorkallet, synes jeg er sterkt. Det får store konsekvenser for familielivet, og derfor er det viktig å løfte dem frem og be for dem. Det var rørende.
– For meg var det da generalsekretær Siri Iversen sa: «Jeg tror virkelig Gud har kalt dere til tjeneste», sier Josue.
– Det traff meg sterkt. Det gir trygghet å vite at de tror på oss og heier på oss. De har ryggen vår og vi står ikke alene, sier han.
Pastorene som ble ordinert 29. mai 2026, var:
- Jan Dag Rolseth, hovedpastor i Stjørdal misjonskirke
- Barbro Elisabeth Dragsjø, hovedpastor i Stjørdal misjonskirke
- Mark Christopher Wootton, hovedpastor i Misjonskirken Lyngdal
- Ole Petter Livden, hovedpastor i Arna misjonsmenighet
- Martine Aanensen, hovedpastor i Misjonskirken Nesodden
- Josue Flores Hernandez, ungdomspastor i Vågsbygd misjonskirke
- Ingvild Simonnes, barnepastor i Arendal misjonskirke
- Olai Govertsen, menighetsplanter i Fornebu misjonskirke
Ordinantene. Foran fra venstre: Jan Dag, Martine, Mark, Ingvild og Olai. Rekke to fra venstre: Barbro, Josue og Ole Petter. Bakerst generalsekretær Siri. (Foto: Trond Filberg)
Filmklipp fra ordinasjonen
Hva er ordinasjon?
Ordinasjon er først og fremst fellesskapets bekreftelse på den nådegave og det kall pastorene allerede har mottatt fra Gud. Før ordinasjonen stilles det konkrete krav til kvalifikasjoner, og hver enkelt må levere en omfattende søknad. Før søknadene behandles i Hovedstyret, skal det foreligge en ekstern vurdering av blant annet relasjonskompetanse og samarbeidsevner, det skal gjennomføres en ordinasjonssamtale og Predikant- og menighetsrådet vurderer dette. Søkere må være minst 25 år, ha relevant teologisk utdanning og minimum to års praksis som pastor i full stilling eller alternativt tre år i deltidsstilling. Dessuten skal de blant annet ha vært medlem de siste to årene i en av menighetene i Misjonskirken Norge.
Under ordinasjonen som vanligvis skjer på generalforsamlingens gudstjeneste, er det presentasjon, lesning av bibelvers, utdeling av ordinasjonsbevis og en bibel til hver enkelt. Ordinantene avgir foran forsamlingen et offentlig løfte ved å svare ja på fem spørsmål, som generalsekretæren stiller. Dette innledes med følgende ord til ordinantene: «Ved evangeliet ble dere av nåde kalt til tro, frelse og livssamfunn med ham. Som en tilleggsnåde har Han kalt dere til forsoningens tjeneste og utvalgt dere til å være forvaltere av evangeliet».
Spørsmålene de så svarer på, lyder:
- Lever dere troens liv med Kristus?
- Er dere, så langt dere kjenner dere selv, overbevist om at Herren har kalt dere til å tjene i hans menighet med de gaver han har gitt dere?
- Vil dere innvie deres liv til menighetens Herre, Jesus Kristus, og så langt Gud gir dere nåde, i troskap forkynne Guds ord, og i liv og virke gi akt på Ordet og lyde det?
- Vil dere som sjelesørgere love å overholde taushetsplikten nøye?
- Vil dere være tro mot Misjonskirken Norge og våre grunnleggende prinsipper og retningslinjer?
Inklusiv de siste åtte ordinerte, er det i dag 167 personer som er registrert som ordinerte pastorer i Misjonskirken Norge. Av disse er 20 prosent kvinner. Ikke alle er ansatte i dag, da noen er pensjonister, har andre stillinger eller at de nå tjenestegjør i andre kirkesamfunn.
